Namaste for private trænere

Er du en af de mange personlige trænere, der leder efter gode måde at integrere en mind-body-spirit tilgang til træningen?

Den anerkendte personlige træner Lawrence Biscontini har skabt principperne bag Namaste, der kan gøre det lettere at integrere denne tilgang.

N – Nurturing. Pleje – det handler om at spørge dine klienter ind til, hvordan de har det – ikke kun energimæssigt, men også mentalt. Det kan eksempelvis være at spørge ind til koncentrationen, vejrtrækningen eller lignende.

A – Aligning. Det handler om at tilpasse vejrtrækningen og koncentrationen.

M – Motivation. Det siger sig selv, at motivation er et centralt element for personlige trænere. Tænk motivation ind i både hjerne, krop og vejrtrækning, og arbejd på at gøre det til en integreret el af klienterne, så de også kan bruge det, når de træner alene.

A – Appraising. Det handler om at vurdere klienternes evne til at jagte integration af hjerne, krop og vejrtrækning. Det kan være en idé ligefrem at have en logbog, hvor du holder styr på udviklingen i den mere mentale del, der har relevans at følge for personlige trænere.

S – Starting sessions. Start hver træning med en mental hilsen – eksempelvis ”Namasté”. Det handler også om at spørge klienterne om, hvordan de har det i forhold til energi, følelser og vejrtrækning.

T – Transitioning. Efterhånden som personlige trænere får kontrol over tilgangen, kan man også begynde at arbejde med øvelser fra eksempelvis yoga og tai chi, og veksle mellem disse øvelser og mere traditionelle øvelser.

E – Ending. Stop træningen ligesom du startede den, eksempelvis med en ”Namasté” hilsen. Det kan også være med en let meditationsøvelse, fleksibilitetsøvelser eller lignende.